ปรัชญา อภิปรัชญา ญาณวิทยา จิตวิทยา ตรรกศาสตร์>>
สุนทรียศาสตร์ญี่ปุ่น
การละครของญี่ปุ่น Zeami
(13631443), นักเขียนบทละครและนักวิจารณ์เกี่ยวกับเรื่องดังกล่าว
ได้สร้างคำศัพท์ในเชิงวิพากษ์วิจารณ์ และสุนทรียศาสตร์เกี่ยวกับละครโนะ (Noh) (*):
อย่างเช่น yugen, monomane (imitation - การเลียนแบบ), ka หรือ hana (flower
เบ่งบาน สุดยอด รุ่งเรืองถึงขีดสุด)
คำกล่าวในเชิงอุปมาอุปมัยหรืออ้อมค้อมเพื่อถ่ายทอดศิลปะ
และเพื่อนำเสนอสุนทรียศาสต์แนวจารีตเกี่ยวกับกวีนิพนธ์ญี่ปุ่น
(*) Noh (or Nogaku is a major form of classical Japanese
musical drama that has been performed since the 14th century. Many characters
are masked, with men playing both the male and female roles. The repertoire is
normally limited to a specific set of historical plays. A Noh performance often
lasts all day and consists of five Noh plays interspersed with shorter, humorous
kyogen pieces.
While the field of Noh performance is extremely codified
with an emphasis on tradition rather than innovation, some performers do compose
new plays or revive historical ones that are not a part of the standard
repertoire. Works blending Noh with other theatrical traditions have also been
produced.
Chikamatsu Monzaemon (16531725), นักเขียนบทละครการแสดงหุ่นกระบอก
ผลงานต่างๆ ของเขาได้ถูกประยุกต์บนเวทีการแสดงละครคาบูกิ (Kabuki) (**),
มีการกล่าวถึงปัญหาลัทธิสัจนิยมในการละคร (Tsunoda). คาบูกิ (Kabuki)
(คล้ายคลึงละครเอเชียส่วนใหญ่)
มีเป้าประสงค์ในการนำเสนอความจริงในแบบละครออกมาอย่างชัดเจน (presentation of an
explicitly theatrical reality) ซึ่งต่างไปจากการละครในโลกตะวันตก
ที่มีเป้าหมายการเป็นตัวแทนแสดงถึงเรื่องราวของชีวิตประจำวัน (representation of
everyday life)
(**) Kabuki / The most well-known form of Japanese
theatre is Kabuki. It was performed by Okunis. Perhaps its fame comes from the
wild costumes and swordfights, which used real swords until the 1680s. Kabuki
grew out of opposition to Noh they wanted to shock the audience with more
lively and timely stories. The first performance was in 1603.
Like Noh, however, over time Kabuki became not just performing in a new
way, but a stylized art to be performed only a certain way. As a matter of
interest, the popular Gekidan Shinkansen, a theatrical troupe based in Tokyo
today, insists it follows pure kabuki tradition by performing historical roles
in a modern, noisy, and outlandish way to shock the audience as kabuki
intended, if you will. Whether or not they are kabuki, however, remains a matter
of debate and personal opinion.
sabi - wabi สุนทรียศาสตร์ของความพร่อง / ความไม่พอเพียง
สุนทรียภาพแบบชินโต: การแสดงถึงเอกภาพทั้งมวล
Mono no aware: การร่วมรู้สึกกับสิ่งต่างๆ -
ความรู้สึกอ่อนไหวกับสิ่งที่ไม่จีรังคงทน
การละครของญี่ปุ่น Zeami
พิธีชงชา (Tea ceremony)
สวนญี่ปุ่น (Japanese gardens)
ด้านวรรณกรรม
สุนทรียศาสตร์ด้านการประพันธ์ญี่ปุ่นมีรากเหง้ามาจากลัทธิชินโตและพุทธศาสนา
กวีนิพนธ์ญี่ปุ่น: ความเชื่อมโยงระหว่างมนุษย์กับธรรมชาติ